דו"ח המבקר, התגובות • המתגוננים, התוקפים והמברכים

יוסי אשר No Comments on דו"ח המבקר, התגובות • המתגוננים, התוקפים והמברכים

נשיא המדינה התייחס אל פרסום דו"ח מבקר המדינה על לקחי המערכה בצוק איתן וקרא "ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה״ל ״על מנת שימשיך ויהיה חומת המגן שלנו״

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

צה"ל
"צה"ל קיבל את דו"ח המבקר, לומד את עיקריו ויפיק את הלקחים הנדרשים. ערב מערכת "צוק איתן" היה בידי צה"ל מידע משמעותי על מרבית המנהרות והתווך התת-קרקעי. השנתיים וחצי שחלפו מאז מערכת "צוק איתן" היו מהשקטות ביותר מאז 1967 בגבול רצועת עזה. לאורך תקופה זו צה"ל קיים עבודה סדורה והשקיע למעלה משני מיליארד שקלים בסוגיית התת- קרקע ומציאת פתרון טכנולוגי.

צה"ל שיקף את חומרת איום המנהרות לממונים עליו, העניק לו פרשנויות, הבהיר את המשמעויות המבצעיות ובדיוני הקבינט הגדיר את האיום כאחד מחמשת האיומים המרכזיים. בין היתר, דאג צה"ל לעדכן גם את חברי ועדת חוץ וביטחון בתמונ המצב ואלה אף ביקרו במנהרה שנחשפה וקיבלו את הסקירה הרלוונטית על התופעה כפי שהייתה ידועה לצה"ל באותם ימים. אגף המודיעין השקיע, עוד בטרם המערכה, מאמץ איסופי נרחב ושיטתי, ומשאבים רבים לטובת טיפול בסוגיית המנהרות, ולראייה, במבחן התוצאה, המודיעין שסיפק אמ"ן אודות המנהרות ההתקפיות, הוא זה שאפשר לכוחות הלוחמים לאתר את מרבית המנהרות ולחשוף את התוואי שלהן.

בתחום בניין הכוח השקיע צה"ל מאמצים גדולים באימונים ובטכנולוגיה כדי לצייד את הכוחות באמצעים הטובים ביותר הקיימים. נדגיש כי אין אמצעי או פתרון טכנולוגי שלא נבחן בידי צה"ל במסגרת ההכנות להתמודדות עם המנהרות. צה"ל מקיים הערכת מצב שוטפת שעל בסיסה מושקעים משאבים ומאמצים תוך הסתכלות כוללת על מכלול האיומים וניהול סיכונים מושכל. יודגש כי נושא תת הקרקע מטופל בצורה מקיפה ויסודית, וצה"ל מיישם הלכה למעשה את רוב ההערות המופיעות בדו"ח, כחלק מתוכנית עבודה סדורה ומתהליך מתמשך של נקיטת צעדים חסרי תקדים בהתמודדות עם איום המנהרות.

בין היתר הושקעו מאמצים ומשאבים רבים בתהליכי פיתוח והצטיידות של מערכות טכנולוגיות בהתאם למידת מוכנותן, בהכשרת הכוחות הלוחמים להתמודדות עם האיום, בהגדרת האיום ותרחיש הייחוס ובכתיבת תפיסה מטכ"לית בנושא. הדו"ח בחר להתמקד באיום אחד בלבד מתוך איומים רבים אשר היו קיימים ועדיין מצויים על סדר היום גם בימים אלו לצד איום המנהרות אשר לא ירד ממפת האיומים של מדינת ישראל. צה"ל נושא באחריות על ביטחון מדינת ישראל ובמומחיות הנדרשת לשם מימוש אחריות זו וימשיך לעמוד במשימה זו על כל ההשלכות הנגזרות ממנה."

משרד הבטחון
מפא"ת במשרד הביטחון הובילה, פיתחה והכניסה לשימוש, לאורך השנים, יכולות טכנולוגיות, אשר סיפקו ומספקות כיום מענה משמעותי בכל מעגלי ההתמודדות עם אתגרי תת הקרקע, מענה שכמוהו לא פותח על ידי אף מדינה בעולם.

אמצעי הלחימה והמענים הטכנולוגיים, המשמשים כיום את כוחות צה"ל בהתמודדות עם אתגרי תת הקרקע, הינם תוצרי מאמץ המחקר והפיתוח שבוצעו במפא"ת. הישגים אלה הינם תוצר של השקעה, לאורך שנים רבות, שבהן פותחה תשתית טכנולוגית פורצת דרך.

מפא"ת תעדפה את הנושא באופן משמעותי, ביחס לנושאי מו"פ אחרים, בהיבטי כ"א ותקציב. במסגרת זו הונבטו תהליכי מחקר רבים, הוקמו מוקדי מחקר אקדמאיים ואתרי תשתית לניסויים, במטרה לקדם תהליכי מו"פ מהר ככל שניתן וליצור הלכה למעשה יכולות טכנולוגיות להתמודדות עם איום המנהרות. כחלק ממדיניות מפא"ת ומשרד הביטחון לבחון כל כיוון טכנולוגי רלוונטי בתחום ההתמודדות עם אתגרי המנהרות, בחנה מפא"ת מאות הצעות שהגישו גורמים שונים מהארץ ומהעולם.

היקף המשאבים והישגי המו"פ הוצגו במהלך הביקורת למבקר המדינה, שראה לנכון להביע את הערכתו ולציין כי "משרד מבקר המדינה מודע למאמץ הרב ולעבודה הקשה שמשקיעים גורמי המו"פ השונים והגורמים המבצעיים, בהתמודדות עם איום המנהרות בתחום הטכנולוגי."

ראובן ריבלין
נשיא המדינה התייחס אל פרסום דו"ח מבקר המדינה על לקחי המערכה בצוק איתן וקרא "ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה״ל ״על מנת שימשיך ויהיה חומת המגן שלנו״.

״ליוויתי ואני עדיין מלווה את צה״ל באופן הקרוב ביותר המתאפשר לי״, אמר הנשיא. ״הייתי חבר בוועדת חוץ ובטחון שנים רבות וחבר ממשלה. ראיתי את צה״ל כשהוא נערך ליום פקודה בכל החזיתות על פי המשימה שהוגדרה לו על ידי הדרג המדיני. תמיד באופן המקצועי ביותר, תמיד תוך מסירות לעם ולמדינה".

הנשיא הדגיש: ״ליקויים שהיו והתבררו מחייבים תיקון. זו אינה השעה לחילופי מהלומות. זו השעה ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה״ל על מנת שימשיך ויהיה חומת המגן שלנו". עוד הדגיש הנשיא: ״המובן מאליו, ראוי שיאמר. מבקר המדינה אחראי בפני הכנסת והציבור על הליכי הביקורת שכולנו מחויבים בהם והפקת הלקחים המשמעותית כל כך עבור מדינת ישראל. עלינו ללמוד את הדו"חות האלה ולא להתכחש להם, מתוך החובה העליונה שלנו לפעול לטובת האזרחיות והאזרחים בישראל. כולנו חכמים יותר אחרי מעשה וטוב יהיה שנשקיע את המרץ והאנרגיה בהפקת הלקחים וביישומם".

יאיר לפיד
יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, אמר כי הדו"ח קובע במפורש שמדינת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא הגיעה מוכנה לצוק איתן. הוא מוכיח ללא עוררין שראש הממשלה ידע על איום המנהרות האסטרטגי, לא הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית, לא עדכן את הקבינט, ולא אמר את האמת לציבור.

אם ראש הממשלה באמת רוצה לתת גיבוי לצה"ל, עליו לנהוג כמו צה"ל – לתחקר את כשליו ביושר ובאומץ כדי שנגיע טובים יותר למערכה הבאה. מה שראש הממשלה ושריו צריכים לעשות מחר בבוקר זה לא לנסות להסיר מעליהם אחריות, אלא להפיק את הלקחים מתוך הדו"ח. אנחנו חייבים את זה למשפחות השכולות, לתושבי עוטף עזה ולחיילי צה"ל.



0 תגובות